Munkáltatói igazolás 2024 minta / Jövedelemigazolás 2024 nyomtatvány minta: változtak a munkáltatói jövedelemigazolás szabályai 2024-ben, érdemes ezekre nagyon figyelni. Új szabályok vonatkoznak a jövedelemigazolás nyomtatvány tartalmára és kiadásának módjára vonatkozóan. Portálunkról éppen ezért egy az új előírások alapján elkészített jövedelemigazolás nyomtatvány mintát is letölthet 2024-ben.
A jövedelemigazolás kiállításának szabályai azért módosultak, mert 2013. július 1-től más rendelkezések érvényesek az egészségbiztosításra vonatkozóan, mely ezt a dokumentumot is érinti. Az alábbiakban ezeket a fontos, 2017-ben is érvényben levő jogszabályi módosításokat foglaljuk össze.
A legfontosabb változás, hogy míg korábban ha valakinek bármilyen okból megszűnt a munkaviszonya, akkor a korábbi munkaadójának kötelező módon jövedelemigazolást kellett kiállítania. Az új szabályok szerint viszont ennek kiadása automatikusan már nem kötelező.
Sőt csak akkor kell a munkáltatónak jövedelemigazolást kiállítania 2017-ben, ha azt a kilépő munkavállaló egy erre vonatkozó nyilatkozatban kéri, mely esetben viszont a foglalkoztatónak ki kell állítania egy igazolást, mely szerint átvette a dolgozótól a jövedelemigazolás iránti kérelmet.
A törvénymódosítás célja, hogy csökkenjen a papírmunka, azaz az adminisztrációs terhek a végek számára. Azoknak a munkavállalóknak érdemes egyébként papíralapú jövedelemigazolást kérniük, akik arra számítanak, hogy a közeljövőben tgyás-t vagy gyed-et fognak igényelni.
Amennyiben valamilyen támogatás (például a terhességi gyermekágyi segély) iránti kérelem miatt szükséges a jövedelemigazolás, de azt a munkáltató hiányosan tölti ki, akkor a jövedelemre vonatkozó igazolás a nemzeti adóhatóságtól is kérhető, hogy a kérelmező időben hozzájuthasson az igényelt támogatáshoz.
A jövedelemigazolás kiállításakor fontos figyelni arra, hogy a korábbiaktól eltérően a nem rendszeres jövedelem összegét és jogcímét is a jövedelemigazoláson kell feltüntetni, a pótlap helyett.
Jövedelemigazolást számos élethelyzetben kell használni: iskolában, gyermekétkeztetéskor, anyasági támogatások igénylésekor, hitelfelvételkor, jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás juttatása esetén; és ezeken kívül számos ügyben, számtalan intézmény kéri a munkáltatói jövedelemigazolás meglétét különböző jogcímeken.
Ha valaki a jövedelemigazolást a nemzeti adóhivataltól szeretné beszerezni, akkor érdemes arra figyelnie, hogy tört évről (például három hónapos időszakról) igazolást ne kérjen, mert az adóhatóság csak lezárt, teljes adóévekről állít ki jövedelemigazolást. Az adóhatósági jövedelemigazolást az adóhivatali ügyfélpontokon lehet igényelni, melyeknek érvényessége általában a kiállítástól számított 30 nap.
Sok esetben a jövedelemigazolásra azért van szükség, hogy a főiskolás illetve egyetemi hallgatók ösztöndíjat, kollégiumi férőhelyet vagy szociális támogatást igényelhessenek. Fontos figyelni arra a kitételre, hogy az adóhivatal csak akkor állít ki személyre szóló jövedelemigazolást, a lezárt adóévre (vagyis az előző évre), ha a kérelmező benyújtott adóbevallást. Ha nem, akkor számára nem adható ki jövedelemigazolás sem.
A jövedelemigazolás kérelmezése illetékmentes, és meghatalmazott útján is lehet kérni annak kiállítását. Ha valaki korábban elektronikus úton adta be adóbevallását, akkor a jövedelemigazolást is csak internetes ügyfélkapun keresztül lehet azt igényelni. Az igazolás kiadásának határideje 8-ról 6 napra csökkent.
Természetesen a cégek és vállalkozók által kiadott munkáltatói jövedelemigazolások külalakjára és tartalmi elrendezésére egyedi, szigorú szabályok nem vonatkoznak, csupán a tartalomra vonatkoznak megkötések, melyek közül természetesen nem hiányozhatnak a munkavállaló és a munkáltató személyes adatai sem.