A jogszerű munkáltatói felmondás szabályai és feltételei 2024-ben, a munkáltató szemszögéből. 8+1 hasznos tanácsot gyűjtöttünk össze a felmondással kapcsolatban a munkáltatók számára! Sorra vesszük, hogy melyek azok a feltételek, melyek teljesülése esetén elkerülhetőek a munkajogi problémák, miután a munkáltató egyoldalúan felmond alkalmazottjának. A munkáltató szempontjából fontos, hogy 2024-ben is higgadtan és körültekintően járjon el a munkáltatói felmondás alkalmazásakor. A Munka Törvénykönyve alapján a munkáltatónak joga van élni a felmondás lehetőségével, de érdemes tisztában lennie az ehhez kapcsolódó jogokkal és kötelezettségekkel is.
Három lehetőség is van arra, hogy a munkáltató 2024-ben megszüntesse alkalmazottja munkaviszonyát: közös megegyezéssel, felmondással, illetve azonnali hatályú felmondással. A felsorolásból most a középső lehetőséggel foglalkozunk részletesen, mely korábban rendes felmondás néven volt ismert. A határozatlan idejű munkaviszonyt a munkáltató felmondással szüntetheti meg. Ugyan a munkáltatói felmondás témakörével számos írás foglalkozik, mégis érdemes a témát újra alaposan körbejárni.
Talán sokan nincsenek tisztában azzal, hogy elhibázott, vagyis jogszerűtlen munkáltatói felmondás esetén a munkáltató a megítélt kártérítés mellett elmaradt jövedelem jogcímén több hónapnyi távolléti díjat is fizethet korábbi alkalmazottja részére. De nézzük szépen sorban a munkáltatói felmondást érintő hasznos tanácsokat, azokat a jogszabályi előírásokat melyeket érdemes munkaadóként megismerni és megfontolni, mielőtt megszerkesztjük a jogszabályoknak mindenben megfelelő felmondólevelet.
1. hasznos tanács: felmondás csak írásban!
Ha a munkáltató fel szeretne mondani valamelyik dolgozójának, akkor ezt semmiképpen se szóban tegye, főleg ne telefonon keresztül. A szóban történő felmondás 2024-ben is jogellenes! A felmondás tehát mindig írásban történjen. Arra viszont szintén ügyelni kell, hogy a felmondás dokumentumban annak a cégvezetőnek szerepeljen a neve és az aláírása, aki jogosult felmondani.
2. hasznos tanács: kell-e indokolni a felmondást?
A munkáltatói felmondás minden esetben szükséges indoklással is kiegészíteni, ez alól csupán kettő kivétel van: a próbaidő alatti felmondás illetve ha a munkavállaló nyugdíjas. A munkáltató által közölt indokokról is érdemes szót ejteni, hiszen nem lehet az alkalmazottat bármilyen "mondvacsinált" okkal elküldeni. Az indoklást világosan és érthetően kell megfogalmazni, melynek okszerűnek kell lenni, és nem szólhat másról, mint vagy a munkavállaló (hiányos) képességeiről, vagy a dolgozó adott munkakörben tapasztalt (nem megfelelő) magatartásáról. Továbbá indoka lehet a munkaviszony megszüntetésének, ha a munkaadó működésével kapcsolatban áll be lényeges változás.
3. hasznos tanács: lehet-e indok a munkavállaló nem megfelelő magatartása?
Természetesen igen. A felmondás gyakori indoka a munkavállaló nem megfelelő magatartásával függ össze. Azonban mivel ez a téma nagyon szubjektív megítélés alá esik, ezért a felmondólevélben szükséges bővebben is kifejteni a munkavállaló nem megfelelő viselkedésének részleteit.
Érdemes kitérni arra, hogy a munkahelyen pontosan mikor és milyen vétséget követett el a munkavállaló, a kifogásolható magatartás milyen gyakran fordult elő. Ajánlott minél több magatartással kapcsolatos indokot felsorolni, hiszen a felmondáshoz elegendő csupán egyetlen bizonyított és kellően megalapozott indok is.
4. hasznos tanács: melyek a munkáltató működésével összefüggő indokok?
A felmondást jogszerűen meg lehet indokolni 2024-ben a munkáltató működésével összefüggően indokkal. Tipikusan ilyen eset egy cég vagy intézmény átszervezése. Azonban arra minden munkaadónak figyelnie kell, hogy ha vállalkozását átszervezi, akkor ennek a folyamatnak a kezdete meg kell hogy előzze a munkáltatói felmondás bejelentését.
A munkáltató működésének megváltozásával összefüggésben jogszerű ok lehet többek között a létszámcsökkentés, a munkakörök összevonása, a munkakör megszűnése, a cégen belüli átszervezés illetve a telephely-megszüntetés. A munkáltató működéséhez kapcsolódó indok a vállalkozás jogutód nélküli megszűnése is, ennél az esetnél természetesen a felmondás megelőzheti a megszűnés időpontját.
A felmondásban kifejtett indokokhoz érdemes még néhány fontos megjegyzést hozzáfűzni. A sok munkaügyi vita miatt a munkáltatónak különös körültekintéssel kell eljárnia, amennyiben kisgyermekes munkavállalótól, nyugdíj előtt álló munkatárstól vagy rehabilitációs ellátásban részesülő alkalmazottól szeretne megválni.
Mielőtt a munkáltató felmond alkalmazottjának, lehetőséget kell adnia a munkaviszony megszüntetéséhez vezető okokkal kapcsolatban a munkavállaló saját érveinek meghallgatására, véleménye kifejtésére. Ez alól azok az esetek kivételek, amikor olyan speciális körülmények alakultak ki a munkahelyen, hogy a munkáltatótól ennek a lehetőségnek a megadása nem várható el.
5. hasznos tanács: mit jelent a felmondási védelem?
A munkáltatói felmondást a jogszabályok több esetben is korlátozzák illetve tiltják, ezekkel ajánlott minden munkaadónak tisztában lenni. A Munka Törvénykönyve 2024-ben is védi a munkavállalók érdekeit, így az alábbi esetekben vagy egyedi élethelyzetekben a munkavállalóknak felmondási védelem jár. Ezen előírások szerint nem lehet felmondani a munkavállalónak várandósság és szülési szabadság idején, valamint a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság alatt.
Továbbá felmondási védelem illeti meg a munkavállalót önkéntes katonai szolgálat idejére, illetve a női munkavállalót abban az esetben, ha lombikbébi-programban vesz részt (de legfeljebb ennek megkezdésétől számított 6 hónapos időszak alatt). Amennyiben a munkáltató mégis közölte a felmondást azon munkavállalójának, aki felmondási védelem alatt állt, akkor sincs minden veszve. Ugyanis ilyen esetben a munkaadó írásban visszavonhatja a felmondást 15 napon belül.
6. hasznos tanács: van-e felmondási idő, meddig tart a a munkaviszony?
A munkáltatónak tisztában kell lennie azzal, hogy nem azonnal szűnik meg az alkalmazottja munkaviszonya, hiszen felmondás esetén törvényileg jár a dolgozónak a felmondási idő. Ennek hossza alapesetben minimum 30 napot jelent, de a felmondási idő a munkáltatónál munkaviszonyban eltöltött évek számától függően 30 napnál több is lehet. A felmondás közlését követő napon kezdődik a felmondási idő, majd (alapesetben) a 30. naptári nap lesz a felmondási idő utolsó napja, ez a nap pedig a munkaviszony utolsó napját is jelenti.
A felmondási idő kezdő napjára külön szabály vonatkozik betegség illetve ápolás esetén. Amennyiben a munkavállaló legalább három éve ugyanannál a munkáltatónál dolgozik, akkor számára munkáltatói felmondás esetén végkielégítés jár, melynek pontos összegére további előírások vonatkoznak.
7. hasznos tanács: fel kell-e menteni az alkalmazottat a munkavégzés alól?
Nagyon fontos tudni, hogy a munkáltató általi felmondás esetén köteles a munkavállalót legalább a felmondási idő felére felmenteni a munkavégzés alól. A felmentés idejét egy vagy két részletben határozhatja meg a munkáltató, de ennél a pontnál kötelező figyelembe vennie az elbocsátott munkavállalója kívánságát. A munkaviszony a felmondási idő leteltét követően szűnik meg.
8. hasznos tanács: tájékoztatni kell a munkavállalót a jogorvoslati lehetőségekről
Fontos, hogy a felmondás dokumentumban a munkáltató leírja a munkaviszony megszűnésének napját. Emellett célszerű a munkáltatónak szerepeltetnie a felmondásban azt a jogorvoslati záradékot, melyben a munkáltató tájékoztatja a munkavállalót a döntése elleni jogorvoslati lehetőségről és annak határidejéről. Amennyiben a jogorvoslati tájékoztatás kimarad a felmondásból, akkor a munkavállalónak több ideje lesz a döntés megtámadására.
+1 hasznos tanács: érdemes rögzíteni a felmondás átvételének tényét
Munkáltatói felmondás esetén érdemes a munkavállaló részére történő felmondólevél-átadás után írásban is rögzíteni az átvétel tényét. Amennyiben a munkavállaló megtagadja felmondás átvételét, akkor erről az eseményről ajánlott jegyzőkönyvet írni, melyben szerepel, hogy a munkavállaló nem vette át a felmondását.
Munkáltatóként tehát érdemes körültekintő módon eljárni, ha munkaviszony megszüntetésre kerül sor. Minden következményt figyelembe véve érdemes dönteni arról, hogy mikor, és milyen módon mond fel a munkaadó egy-egy alkalmazottnak, hiszen a vállalkozás vezetőjeként szem előtt kell tartani vállalkozás fejlődési lehetőségeit és céljait, de emellett ügyelni kell az elbocsátandó munkavállalók jogaira is.
Felmondás minta 2024 letöltés és a legfontosabb szabályok
Bővebben: Felmondás minta 2024 letöltés és a legfontosabb...
Fizetés nélküli szabadság kérelem minta 2024: így kell szabályosan alkalmazni